Albert Heijn heeft maandag via krantenadvertenties een brief aan Zwarte Piet gepubliceerd. In het schrijven in dichtvorm laat het supermarktconcern weten dat de metgezel van Sinterklaas nog volop in de schappen van de AH-winkels ligt.

Albert Heijn ontkent nu dat hij verbannen zou zijn uit de winkels van het concern.

“Van dat bericht lieve Piet is helemaal niks waar. Je ligt volop in onze schappen, net als ieder jaar’’, staat in de brief gericht aan “Lieve Piet”.

Vorige week ontstond commotie op sociale media toen bleek dat Albert Heijn er voor kiest om Zwarte Piet in bepaalde reclame-uitingen niet te laten terugkomen. Veel mensen plaatsten uit onvrede hierover een oproep om de super komende tijd te boycotten.

Albert Heijn licht beleid Zwarte Piet toe

In een toelichting op de brief van maandag aan Piet zegt een woordvoerster van AH dat er na vorige week niks is veranderd in het beleid van het bedrijf. “Maar er waren misverstanden ontstaan en die willen we wegnemen.”

Donderdag maakte Albert Heijn bekend dat de beeltenis van Piet alleen nog op snoepgoed te zien zal zijn, schreef het AD. De supermarktketen heeft in de aanloop naar de feestdagen als vanouds pietenchocolaatjes, verkleedpakjes en schmink in de schappen.

Reclames met Piet

Maar in reclames en campagnes binnen en buiten de winkels zou de donkere metgezel van Sinterklaas straks niet meer te zien zijn. Op de posters zou een wit ongeschminkt jongetje de rol van Piet gaan spelen.

Woordvoerder Els van Dijk meldde dat er binnen hoofdconcern Ahold “lang en goed” nagedacht over het besluit. Het bedrijf wil niet doof zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet “dat de laatste tijd duidelijk is verhard. Je moet iets met zo’n discussie.”

Chocolade-pietjes en ander snoepgoed met de afbeelding van Zwarte Piet blijven wel deel uitmaken van het assortiment, stelde Albert Heijn afgelopen week. “Heel Nederland komt bij ons over de vloer en dus willen we inspelen op de wensen van iedereen”, aldus Van Dijk. “We vragen filiaalhouders om heel goed te kijken naar de lokale behoeften. Het kan dus best zijn dat Zwarte Piet lokaal gewoon in de winkels opduikt.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl